Reis van Jeroen & Alissa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Alissa Wouters - WaarBenJij.nu Reis van Jeroen & Alissa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Alissa Wouters - WaarBenJij.nu

Reis van Jeroen & Alissa

Door: Alissa

Blijf op de hoogte en volg Alissa

22 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Hier een verhaaltje (zeg maar verhaal....) over de reis die Jeroen en ik in december-januari gemaakt hebben!

Weekje in Kaapstad
De eerste week hebben we als echte toeristen Kaapstad verkend. We zijn begonnen op zaterdag met een wandeling naar de Old Biscuit Mill. Zondag zijn we met de Hop-on-hop-off-bus meegegaan. Hoe kun je een beter beeld krijgen van Kaapstad in één dag?
Maandag hebben we onze huurauto opgehaald. Klein maar fijn, een Hyundai i10! Om het links rijden een beetje te oefenen zijn we naar de Kirstenbosch National Botanical Gardens gereden. Daar hebben we gewandeld en genoten van het zonnetje en de natuur.
Dinsdag was het tijd voor een beetje beweging, dus hebben we de Tafelberg beklommen. Onderweg hadden we een klein gevecht met een vogel, maar verder was het een hele mooie (en redelijk zware) klim. Bovenop de top was het een beetje bewolkt, dus we hadden niet het beste uitzicht. We hebben nog lekker even rondgewandeld en een paar Kaapse Klipdassen ontmoet. Na zo’n wandeling hadden we wel een stevige maaltijd verdiend, dus zijn we gaan eten bij Mama Africa. Jeroen heeft genoten van krokodil, springbok, struisvogel, wild zwijn, worst en koedoe en ik heb de traditionele bobotie geprobeerd. Allebei ontzettend lekker!
Woensdag zijn we gaan ziplinen: superleuk en ontzettend mooi. We hebben de dag afgesloten door naar de zonsondergang te kijken op Signal Hill. Donderdag stond een lange dag op de planning. We zijn vanuit Kaapstad vertrokken naar Kalkbay, daarna doorgereden om de pinguïns bij Boulders Beach te bezoeken, uiteraard naar Kaap de Goede Hoop en Cape Point en tot slotte via de Chapman’s Peak naar Houtbay om iets te eten.
Vrijdag was een rustdagje aan het strand. Zaterdag zijn we opnieuw naar Signal Hill gegaan, dit keer niet om de zonsondergang te bekijken maar om te gaan paragliden! Hangend onder een grote “vlieger” hebben we Kaapstad van boven bekeken. We hebben alvast onze tas ingepakt voor onze reis langs de Garden Route. Zondag hebben we onze auto teruggebracht en zijn we gaan braaien bij Mzoli’s

The Garden Route
Maandagmorgen om 8.00 begon het avontuur in het centrum van Kaapstad, bij het kantoor van Nomad Tours. We maakten kennis met onze 15 medereizigers en zochten een plekje uit in de truck.
Onze eerste stop was bij ‘The Kraal Gallery’, waar we onze eigen placemat gewoven hebben onder begeleiding van locals. Daarna hebben we een wijnproeverij gedaan in Stellenbosch.
Dinsdag zijn we via route 62 van Stellenbosch naar Oudtshoorn gereden. Onderweg hebben we genoten van de mooie natuur en hebben we een bezoekje gebracht aan Ronnie’s Sex Shop. Dit was totaal geen sex shop, maar een bar in the middle of nowhere waar je lekker een drankje kan doen terwijl je naar de slipjes aan het plafond kijkt. ’s Avonds hebben we bij een kampvuur geluisterd naar liedjes begeleid op gitaar door onze tourleider Steve.
Woensdag hebben we ’s morgens een bezoek gebracht aan een struisvogelboerderij en zijn we daarna doorgereden naar de Cango Caves. Hier hebben we een tocht van 60 minuten gelopen in de grotten.’s Avonds zijn we in Plettenberg Bay naar een concert van Jeremy Loops geweest met een paar reisgenoten.
Donderdag was een dag vol adrenaline! Om 11.00 ’s morgens zijn we van de hoogste bungeejump-brug ter wereld afgesprongen. Met een vrije val van 4 seconden, waarbij we 216 meter naar beneden sprongen, kunnen we wel zeggen dat dit het gaafste is wat we hier gedaan hebben!
Daarna was het tijd om de kerstbraai voor te bereiden aangezien het kerstavond was. Samen met onze gezellige reisgroep hebben we genoten van kip en vlees. Steve had een punch gemaakt, bestaande uit wijn, wodka, rum, jus en fruit die ons ook wel beviel.
Vrijdag was het 1e Kerstdag, maar voor ons voelde dat niet zo. We zijn de dag begonnen met een wandeling door Tsitsikamma National Park van 1,5 kilometer. Daarna zijn we het water opgegaan om te ‘black water tuben’. Hierbij zijn we in een rubberen band over een rivier gedreven. Onderweg zijn we van een rots van 8 meter het water ingesprongen, maar dat stelde na de bungeejump van donderdag natuurlijk niets meer voor. ’s Avonds hebben we genoten van een biertje bij het kampvuur. 2e Kerstdag hebben we doorgebracht aan het strand in Jeffrey’s Bay en met het bekijken van zebra’s, olifanten, buffalo’s, vogels, een rood hartebeest en een jakhals in Addo Elephant Park.
Zondag was (helaas) alweer de laatste dag van onze Nomad Tour. We hebben nog een game drive gedaan in Addo Elephant park, waarbij we elanden en koedoe’s gezien hebben. Daarna zijn we afgezet in Port Elizabeth en hebben we afscheid genomen van de groep.

Port Elizabeth
Maandagmorgen moesten we al vroeg aanwezig zijn in de haven om een kleine cruise te maken. We hebben een paar dolfijnen gespot, ontzettend veel pinguïns, een baby hamerhaai en een zeehond.
Dinsdag zijn we naar Bayworld gegaan om te kijken naar nog meer zeedieren en een ontzettend uitgebreid museum.

Durban
Woensdagmiddag zijn we met het vliegtuig naar Durban gevlogen. Na een korte nacht, door een ontmoeting met een kakkerlak, maakte het goeie ontbijt op Oudjaarsmorgen veel goed. We zijn lekker naar het strand gewandeld en hebben daar een leuk plekje uitgezocht om lekker op ons handdoekje te gaan liggen. We hebben ontzettend gelachen, aangezien je maar op bepaalde plekken mag zwemmen hier. Op die kleine stukjes is het dan ook superdruk en is de zee eerder zwart dan blauw. We hebben genoten van een goed etentje en een reggae band en zijn daarna teruggegaan naar het Guesthouse om samen op het balkon naar het vuurwerk te kijken en champagne te drinken. HAPPY NEW YEAR! Nieuwjaarsdag was een relaxdagje.

Johannesburg
Zaterdagmorgen hebben we onze koffer gepakt en was het alweer tijd voor de volgende bestemming: Johannesburg. We werden warm ontvangen met een traditionele braai.
Zondagmorgen zijn we met de taxi naar het Gautrain Midrand Station gegaan om daar de trein richting het centrum te pakken. Eenmaal in het centrum aangekomen hebben we kaartjes gekocht voor de sightseeing-bus en zijn we zo door Johannesburg gereden. We zijn uitgestapt bij het Apartheid Museum en hebben daar zo’n twee uur rondgelopen. Heel erg interessant!
Daarna zijn we doorgegaan naar ‘World of Beer’. Een heel ander museum! Hier hebben we een rondleiding gekregen en geleerd over de geschiedenis van bier. Daarna kon het proeven van wat speciaal biertjes natuurlijk niet ontbreken!

Kruger Park
Maandagmorgen zijn we vertrokken voor onze reis naar het Kruger Park!
Hier hebben we 3 dagen genoten van game drives in de vroege morgen, gedurende de dag en in de avond! We hebben zelfs een morning bush walk gedaan. We hebben ontzettend veel dieren gespot; om er maar wat te noemen: zebra's, olifanten, giraffen, nijlpaarden, neushoorns, een leeuw, buffels, wilde zwijnen, een hyena en een aantal bokken. Zo ontzettend gaaf om al deze dieren in het wild te zien!!

Omdat we pas laat vlogen op vrijdag, hadden we nog tijd om wat tijd door te brengen in Johannesburg. We zijn opnieuw met de hop-on-hop-off bus gegaan en zijn dit keer uitgestapt bij het Carlton centre, waar we met de lift binnen een paar seconden op de 50e verdieping stonden. Hier konden we rondlopen en hadden we uitzicht over heel Johannesburg! Daarna zijn we in een minibus naar Soweto gestapt, het grootste township van Johannesburg.
Toen was het toch echt tijd om weer terug te gaan richting het vertrouwde Kaapstad.

Hier hebben we de laatste daagjes ook niet stil gezeten! Hoewel we zaterdag gerelaxed hebben, was zondag een cultureel dagje!
We zijn ’s morgens gestart met een townshiptour door Langa, die begon in de kerk. De kerkdiensten zijn hier een stuk leuker dan in Nederland, met wat muziek en dans kon het wel een klein feestje genoemd worden. Daarna zijn we rondgeleid in Langa, Bloemfontein en Gugulethu.
Hierna zijn we met de ferry naar Robben Island gegaan, om de gevangenis waar Nelson Mandela vastgezeten heeft te bekijken.
Tenslotte zijn we naar Shimmy's Beach Club gegaan om met het DJ-duo Goldfish Jeroen's afscheidsfeestje te vieren.
Maandag zijn we nog bij mij op stage gaan kijken, maar daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen.... gelukkig maar voor een paar weekjes!

En op dit moment duurt het zelfs nog maar precies twee weekjes voor ik weer thuis ben... Time flies!!

Tot snel!!

• 22 Januari 2016 - 19:07

Frans En Henny:

en nu al die foto's nog uitzoeken... maar dat is ook nagenieten.
    we zijn benieuwd.
    Goede thuisreis op de 5e februari!

• 23 Januari 2016 - 19:26

Prins Piërre D'n Urste:

Weer een mooi verhaal meisje met hele mooie belevenissen. Ik sta te popelen om je weer in levende lijve te zien. xxx
    Tot 5 februari. Alaaaf!

• 24 Januari 2016 - 14:25

Anita:

Wat hebben jullie veel gedaan en gezien! Veel plekken beleef ik weer opnieuw, door je verhalen!
    Het is zo'n prachtig land. Geniet er nog even van en tot gauw.

Groetjes, Anita